Hoe zit het met úw klantendossiers?

Uiteraard houden wij de administratie van onze cliënten nauwkeurig en geordend bij. Mogen wij u vragen hoe het met uw eigen klantenadministratie gesteld is?

Het niet goed bijhouden van uw klantendossier kan u namelijk veel (belasting)geld kosten. Dit blijkt maar weer uit de uitspraak van de rechter. Het gaat in deze zaak om een ondernemer die, grofweg gezegd, beoordeeld of zijn (potentiële) klanten in aanmerking komen voor vrijstellingen. Hij had zijn klantendossiers niet goed op orde, terwijl het volgens de rechter essentieel was dat hij per klant het verloop van de opdrachten, betalingen en eventuele terugbetalingen bij had moeten houden. De Belastingdienst kan hierdoor niet goed controleren of zijn administratie klopt. Als gevolg daarvan moet de ondernemer meestal zelf maar bewijzen dat de (meestal niet te lage) omzetschattingen van de Belastingdienst niet kloppen.

Het goed bijhouden van zijn eigen dossiers had de ondernemer dus veel tijd en moeite kunnen schelen. Twijfelt u of uw eigen dossiers aan de maatstaven voldoen? Wij lopen ze graag even met u door.

Bron: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=”ECLI:NL:RBZWB:2013:8775